• Pierwszoklasiści w Republice Czeskiej

•                Reszta zdjęć w albumie fotograficznym

„Bajkowe dorzecze Odry” to projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Regionalnego  -  INTERREG V-A Republika Czeska – Polska w ramach Funduszu Mikroprojektów 2014-2020 w Euroregionie Silesia. Uczniowie klas I naszej szkoły, po dopełnieniu wszelkich formalności formalnych, mogli wybrać się do Republiki Czeskiej w ramach wskazanego powyżej projektu. Trasa wycieczki, w której wzięli również udział uczniowie z jednej ze szkół podstawowych z Opawy,  obejmowała następujące punkty:

• Zwiedzanie Biblioteki w Bilovcu oraz warsztaty związane z wykorzystaniem papieru do wykonywania ciekawych przedmiotów
            • Zwiedzanie Muzeum w Bilovcu
            • Obiad oraz zwiedzanie  w Zamku w Bartoszowicach
            • Zwiedzanie Stacji Ratowniczej dla Zwierząt w Bartoszowicach

W czasie naszej wędrówki po Dorzeczu Odry mogliśmy spotkać wielu bajkowych przyjaciół. Byli nimi: Chochlik, Pędziwiatr, Sówka, Płomyczek, Księżniczka Tereska, Rusałka, Picmochowie, Wierzbak, Tatarczek, Śnieżyczka, Groszek, Wodnica Kotewka oraz Florianek.  Każdą w tych postaci  poznaliśmy w formie pięknie wykonanej lalki. Usłyszeliśmy  także wiele baśniowych opowieści. Na trasie wycieczki mieliśmy ze sobą „Dziennik wędrówek” w którym należało umieszczać naklejki  dokumentujące pobyt w kolejnych miejscach. Oczywiście nie zebraliśmy wszystkich  potrzebnych naklejek. Inne zdobędziemy w czasie kolejnej podróży do Czech, tym razem z naszymi rodzicami. Organizatorzy wyprawy raczyli nas także pysznym obiadem, owocami, napojami, kanapkami i słodyczami. Do Gaszowic wróciliśmy szczęśliwi i pełni niebywałych wspomnień. Organizatorom  bajkowej przygody, zarówno polskim jak i czeskim,  bardzo dziękujemy!

• Wycieczka klas IVb, c

• W dniach 10-11.05.2018 uczniowie klas IV B oraz C byli na wycieczce Szlakiem Orlich Gniazd. Pogoda była rewelacyjna więc humory nam dopisywały. Zwiedzaliśmy najciekawsze miejsca w Jurze Krakowsko – Częstochowskiej. Pierwszym przystankiem był Olkusz i znajdujące się tam muzeum Afrykanistyczne. Następnie pojechaliśmy do pięknych ruin zamku w Ogrodzieńcu gdzie wspinaliśmy się na wysoką wieżę. Miejscem z którego nie chcieliśmy się ruszać była Pustynia Błędowska. Część z nas leżała na piasku, część budowała zamki a jeszcze inni wykonywali figury akrobatyczne. Ostatnim punktem tego dnia był Zamek w Pieskowej Skale i Maczuga Herkulesa. Zmęczeni dojechaliśmy do Schroniska w Woli Kalinowskiej gdzie zregenerowaliśmy siły w ekspresowym tempie i poszliśmy na boiska oraz plac zabaw. Tu przydały nam się piłki i skakanki, które wzięliśmy z naszej szkoły. Następnego dnia po sytym śniadaniu wybraliśmy się na wędrówkę po Ojcowie. Mieliśmy przyjemność zwiedzania interaktywnego Muzeum Szafera, następnie wspinaliśmy się do Groty Łokietka. Dobiegł koniec naszej wycieczki, ale w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w McDonalds. To była bardzo udana wycieczka.

• Artos i rozdanie nagród

•  Zdjecia w albumie fotograficznym

W pierwszej części szkolnego spotkania wysłuchaliśmy kolejnego koncertu w ramach tzw. ARTOSU. Po przeżyciach duchowych przyszedł czas na nagrody w konkursach szkolnych i pozaszkolnych. Dotyczyły one: ekologii i zdrowego trybu życia, śpiewu, historii i sztuk plastycznych.

Na kolejnych zdjęciach prezentujemy osoby nagrodzone oraz nauczycieli, którzy pomogli uczniom odnieść sukces. Wszystkim składamy gratulacje!!!

Reszta nagrodzonych w albumie fotograficznym

• Projekt "Pohadkova Odra"

• Nasze nauczycielki Justyna Maćczak oraz Agnieszka Ploch brały udział w wycieczce zorganizowanej przez Stowarzyszenie Gmin Dorzecza Górnej Odry do regionu Poodří - Morawsko – Krawarskiego. Projekt „Pohadkova Odra” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG V-A Republika Czeska – Polska w ramach Funduszu Mikroprojektów 2014 - 2020 w Euroregionie Silesia. Celem tego wyjazdu było nawiązanie współpracy ze stroną Czeską oraz zachęcenie polskich szkół do odwiedzania ciekawych miejsc tego regionu. Podczas wizyty studyjnej zwiedzano następujące miejsca:

Muzeum w Bilowcu  (Muzeum v Bílovci)

Wodny Młyn Wesselsky w Odry  (Vodní Mlýn Wesselsky v Odrách)

Stacja Ratownicza w Bartoszowicach  (Záchranná stanice v Bartošovicích)

Muzeum Wagonów w Studance  (Vagonářské muzeum ve Studénce)

• Konferencja

• „Regionalizm w szkole-aspiracje, afirmacje, agitacje …? Adnotacje absorbujące …” to tytuł konferencji dla nauczycieli edukacji regionalnej oraz gości z Iwano-Frankijska (Stanisławowa), która odbyła się w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr8 w Rybniku. Jednym z punktów spotkania był wykład dyrektora naszej szkoły na temat podobieństw i różnic kulturowych Górnego Śląska oraz Dawnych Polskich Kresów Wschodnich. W wystąpieniu nawiązano do projektów wiążących się z tematem a  realizowanych w naszej placówce oświatowej.

• Sukces uczennic z klas VI

• 9 maja w Szkole Podstawowej w Jejkowicach w ramach Międzygminnego Konkursu Ekologicznego organizowanego przez Urząd Gminy Jejkowice, Gaszowice i szkołę w Jejkowicach rywalizowały czteroosobowe zespoły uczniów ze szkół podstawowych z Czernicy, Gaszowic, Szczerbic i Jejkowic. Po indywidualnym teście wiedzy każdy zespół miał wykonać grę planszową o treści ekologicznej. Nasza drużyna w składzie: Marcelina Bienek, Magdalena Dudzik, Julia Gaszka i Agata Porwoł spisała się bardzo dobrze. W kategorii test wiedzy II miejsce zdobyła Agata, a trzecie Magdalena. Komisja konkursowa naszą grę planszową oceniła jako najlepszą. Dziękujemy uczennicom za zaangażowanie i sukces pracy zespołowej. Wróciliśmy do szkoły z dyplomami, nagrodami i upominkami. Do konkursu uczennice przygotowała p. Stanisława Janyga. Gratulujemy!!!
            Dziękujemy organizatorom za pomysłowość i możliwość twórczego zaprezentowania się uczniów.

• Wyniki konkursu wiedzy o Irenie Sendlerowej

• I miejsce - Zuzanna Chełstowska (VIb)

II miejsce - Wanessa Wieczorek (VIb)

III miejsce - Magdalena Musioł (VIb)

Wyróżnienia: Nicola Zdrzałek, Agata Binek, Zofia Korbel, Klaudia Nicia, Patrucja Przygoda, Anna Kucharska

• Turniej Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym

• 30 kwietnia w Lyskach odbyły się powiatowe eliminacje do Ogólnopolskiego Turnieju Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, w którym nasi uczniowie pod opieką p. Sylwi Binek zajęli IV miejsce.

Gratulujemy!!!!

Skład drużyny: Nicola Zdrzałek, Jakub Zapała, Agata Binek, Mateusz Jędrzejek

• Plac zabaw

• Składamy podziękowania PANU MARIUSZOWI  ZIELIŃSKIEMU za dokonanie naprawy szkolnego placu zabaw. Zgodnie z wykonana ekspertyzą nadaje się on  do użytku. Prosimy o przestrzeganie regulaminu użytkowania tego obiektu. Przypominany, że jest on przeznaczony do zabawy i wypoczynku dla dzieci pod opieką opiekuna.

• 16 maj - spotkanie z pisarzem

• Łukasz  Wierzbicki podróżnik i autor książek dla dzieci i młodzieży.

Książki Łukasza Wierzbickiego znalazły się na liście lektur Fundacji „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”.

Afryka Kazika” oraz „Dziadek i niedźwiadek” zostały wpisane na listę lektur szkolnych dla klas I-III.

Możesz mieć książkę z autografem pisarza!

Organizatorem spotkania z Panem Łukaszem Wierzbickim są Biblioteka Szkolna i Biblioteka Gminna w Gaszowicach

• Wizyta ze Strzelczysk

• Więcej zdjęć w albumie

Tygodniowy pobyt uczniów Zespołu Edukacyjnego z Polskim Językiem Nauczania im. Jana Pawła II w Strzelczyskach na Ukrainie w Szkole Podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Gaszowicach obfitował w wiele ciekawych wydarzeń. Poza uczestnictwem w zajęciach lekcyjnych, nasi przyjaciele zwiedzili kilka ciekawych miejsc w Rybniku a także byli gośćmi starosty Powiatu Rybnickiego. W pamięci młodych Polaków żyjących na Ukrainie pozostała także wizyta w „Halo Rybnik” i zabawa przy fontannie znajdującej się w okolicy Bazyliki św. Antoniego. W szczególny sposób przebiegało spotkanie z wójtami gminy Gaszowice. W niezwykle serdeczny sposób opowiadano o warunkach życia i nauki w Strzelczyskach i w Gaszowicach. Wójt Paweł Bugdol zaprezentował podział administracyjny gminy Gaszowice a także herby poszczególnych sołectw. Na zakończenie spotkania obdarowano naszych gości pamiątkowymi gadżetami. W programie wizyty były także: wycieczka do Pszczyny, udział w Dniu Patrona Szkoły i Dniu Ziemi, projekt o Irenie Sendlerowej, festyn rodzinny w „Siole” i kolejny zorganizowany przez KGW i OSP Gaszowice. Nasi goście okazali się ludźmi bardzo otwartymi, dobrze wychowanymi i pięknie mówiącymi po polski. Szczególne znaczenie miał fakt, że mieszkali oni w domach swoich koleżanek i kolegów. Wymieniano opinie i doświadczenia a zwłaszcza ciekawie spędzano wolny czas. Wierzymy, że tydzień spędzony w Gaszowicach na długo zostanie w pamięci naszych gości. Dowodem na to były ich bardzo pozytywne opinie a zwłaszcza łzy pożegnania. Wizyta mogła odbyć się dzięki życzliwości i wsparciu finansowemu: Rady Rodziców i samych rodziców naszych uczniów, wójta gminy Gaszowice, księdza proboszcza Leszka Swobody, nauczycieli i pracowników obsługi szkoły oraz właścicieli wielu firm działających na terenie naszej gminy. Wszystkim serdecznie dziękujemy. Młodzi uczestnicy spotkania powiedzieli sobie do widzenia, lecz także do zobaczenia w Strzelczyskach i we Lwowie jesienią tego roku.

• Święto patrona

26 kwietnia duch wielkiego Polaka z dumą unosił się nad Szkołą Podstawową im. Tadeusza Kościuszki w Gaszowicach, która tego dnia hucznie świętowała wspomnienie swojego patrona.

W uroczystej mszy świętej ksiądz proboszcz Leszek Swoboda podkreślał wagę zasług Naczelnika dla Ojczyzny i wielu pokoleń Polaków. To niepodległościowe przesłanie towarzyszyło uczniom przez cały dzień – podczas oficjalnych uroczystości przy szkolnym Skwerze Kościuszki, gdzie w obecności przedstawicieli władz samorządowych i Rady Rodziców, odśpiewano hymny Polski i szkoły oraz złożono symboliczną wiązankę pod obeliskiem upamiętniającym Kościuszkę; w programie artystycznym przygotowanym przez polonistę Andrzeja Wojaczka, gdzie wydźwięczyły poetyckie słowa opisujące wielkość Kościuszki; w widowisku, które portretowało Irenę Sendlerową – wielką kontynuatorkę wolnościowych idei; także w monumentalnej lekcji historii poprowadzonej przez rotmistrza Krzysztofa Wincentego Banasia, który w porywający sposób przypomniał zebranym dzieje walki o niepodległość.

Obchody święta patrona zakończyły skoczne tańce na świeżym powietrzu; w „belgijce” zainicjowanej przez panią Dorotę Bienek wzięło udział międzynarodowe towarzystwo – wraz z uczniami z Gaszowic zatańczyli goście ze szkoły z ukraińskich Strzelczysk, natomiast młodsze towarzystwo z klas I-III rozgrzewały pieśnią i zabawą niezawodne panie wychowawczynie. Pamiątkowe zdjęcia i poczęstunek zakończyły tegoroczne obchody. Dyrektor szkoły Norbert Niestolik zapowiedział, że obchody Dnia Patrona wejdą na stałe w kalendarz imprez szkolnych i będą, oprócz rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, najważniejszą uroczystością.

• Dzień Ziemi

• W tym roku Międzynarodowy Dzień Ziemi przebiegał pod hasłem „Wszyscy kochamy cię przyrodo”. Połączyliśmy naukę z zabawą i konkursową rywalizacją, aby każdy uświadomił sobie, że dopóki Ziemia się kręci możemy zawsze zrobić coś dobrego. Razem z nami byli uczniowie

z zaprzyjaźnionej szkoły w Strzelczyskach na Ukrainie.

• Weekend majowy

• W dniach:

• 30.04.2018 r. (poniedziałek)
            • 02.05.2018 r. (środa)
            • 04.05.2018 r. (piątek) świetlica szkolna otwarta w godz. od 7.00 do 16.00
          • "Z książką mi do twarzy"

• 23 kwietnia w Żorach miał miejsce finał III edycji konkursu fotograficznego "Z książką mi do twarzy", którego ogranizatorem jest Towarzystwo Bibliotekarzy Bibliotek Szkolnych oddział Rybnik. Nasza uczennca Julia Gaszka zdobyła 2 miejsce w kategorii klas IV-VII za fotografię pt. "Z książką na Rusinowej". Jesteśmy dumni i życzymy Julce dalszych artystycznych sukcesów.
          • Promocja zdrowia i profilaktyka uzależnień - spotkanie klas VI z psychologiem

• W ramach działań promujących zdrowie oraz przeciwdziałając uzależnieniom uczniowie klas VI spotkali się z psychologiem panią Mariolą Kujańską.  W czasie godzinnego spotkania psycholog uwrażliwiała młodzież na niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem lub niewłaściwym korzystaniem z Internetu, mówiła o zagrożeniach wynikających z zażywania tytoniu, tabaki, e-papierosów, alkoholu, narkotyków i  dopalaczy.  Uczniowie usłyszeli o swojej odpowiedzialności za podejmowane decyzje, które mogą mieć wpływ na całe życie oraz o prawnych konsekwencjach zachowań ryzykownych.

S. Miera

• Pasowanie na czytelnika

• W piątek 13 kwietnia miała miejsce bardzo ważna uroczystość dla najmłodszych uczniów - Pasowanie na czytelnika.
            Starsze koleżanki i koledzy przygotowali na tę okazję spektakl pt. "Kot w butach", podczas którego świetnie bawili się nie tylko uczniowie, ale również zaproszeni nauczyciele oraz dyrekcja. Nie mogło obyć się bez kilku zadań sprawdzających, czy pierwszoklasiści są "godni" nosić miano Czytelnika oraz uroczystej przysięgi.
            Najmłodsi zostali obdarowani książeczkami pamiątkowymi, które zostały zakupione dzięki uprzejmości Rady Rodziców, za co serdecznie dziękujemy.
            W międzyczasie uczniowie zdążyli odwiedzić bibliotekę, dowiedzieć się z których półek i w jaki sposób mogą korzystać oraz nastąpiło najważniejsze - pierwsze samodzielne wypożyczenie wybranej lektury!
          • Wizyta ze Strzelczysk

W dniach 22-26.04.2018 będziemy gościli w naszej szkole uczniów Zespołu Edukacyjnego z Polskim Językiem Nauczania w Strzelczyskach na Ukrainie.

Lista osób zaproszonych:

Opiekun grupy: Pani Łucja Kordek

Plan wizyty uczniów ze Strzelczysk- 22.04.2018 – 26.04.2018

NIEDZIELA – 22.04.2018

• Przyjazd gości ze Strzelczysk do Gaszowic (około godziny 17.30 - szkoła)

• Kolacja w domach i nocleg

PONIEDZIAŁEK – 23.04.2018

• Powitanie w szkole, dwie lekcje oraz zwiedzanie budynku

• 10.00 – wyjazd do Rybnika (zwiedzanie miasta, wizyta w Starostwie Powiatowym (11.00) – powrót ok.15.00

• 17.00 – dyskoteka w szkole

WTOREK – 24.04.2018

• 9.00 - Spotkanie z wójtami Gminy Gaszowice oraz lekcje w szkole

• 10.00 - Dzień Ziemi”

• 12.00 - Projekt „Irena Sendlerowa – najważniejsze w życiu jest dobro”

• 16.00 – Piknik rodzinny w „Siole”

ŚRODA – 25.04.2018

- ok. godz. 12.00 zakończenie

• Pożegnanie w rodzinach

• 23.00 - Odjazd gości spod szkoły

ŻYCZYMY NASZYM KOLEŻANKOM I KOLEGOM ZE STRZELCZYSK MIŁEGO POBYTU W POLSCE !!!!!!!!

WIZYTA BĘDZIE MOŻLIWA DZIĘKI POMOCY ORGANIZACYJNEJ ORAZ FINANSOWEJ SPONSORÓW, KTÓRYMI SĄ:

• Rodzice uczniów naszej szkoły

• Paweł Bugdol - wójt gminy Gaszowice

• Rada Rodziców szkoły

• Ks. Leszek Swoboda – proboszcza Parafii w Gaszowicach

• Damian Mrowiec – starosta Powiatu Rybnickiego

• Nauczyciele i pracownicy szkoły

• Właściciele firm istniejących w Gaszowicach

• W szkolnym ogródku

•  Wreszcie doczekaliśmy się pięknej, słonecznej pogody i możemy rozpocząć zajęcia związane z realizacją innowacji pedagogicznej "Zajęcia terenowe w poznawaniu tajemnic przyrody". W sąsiedztwie szkoły będziemy prowadzić zajęcia praktyczne i bezpośrednie obserwacje. Rozpoczynamy od prac związanych z przygotowaniem grządek do siewu i sadzenia roślin.

Zapraszamy do odwiedzania zakładki z innowacją pedagogiczną. Systematycznie zamieszczane bedą także informacje odnosnie konkursu "Napisz, co to jest?". Czytajcie! Szczegółowe informacje już wkrótce.